Ειλημμένη απόφαση θεωρείται η αναβάθμιση επιπλέον 38 F-16 σε Viper, ώστε μαζί με τα υπόλοιπα 82 να σχηματίσουν ένα συμπαγή στόλο 120 μαχητικών τη στιγμή που προωθείται – για πρώτη φορά – η πώληση μαχητικών για την αγορά νέων.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η συντριβή του F-16 block 52+ την Τετάρτη μείωσε σε 82 τα F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας που θα αναβαθμιστούν σε Viper κι επιταχύνει τις εξελίξεις για την άμεση αναβάθμιση των 38 παλαιότερων F-16 block50 σε Viper. Στόχος είναι η χώρα να έχει έναν συμπαγή στόλο από συνολικά 120 Viper ενώ εξελίξεις αναμένονται και για τα 32 πρώτα F-16 block 30, που απέκτησε το 1989 η Πολεμική Αεροπορία.
Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες που δημοσίευσε η Realnews της Κυριακής πλέον θεωρείται θέμα χρόνου η αποστολή Επιστολής Ενδιαφέροντος (LOR – Letter of Request) για το κόστος αναβάθμισης των συνολικά 38 μαχητικών F-16 block 50 σε Viper.
Ήδη, όπως είχαμε γράψει και στο enikos.gr, στην σκέψη της ηγεσίας του ΓΕΑ είχε αρχίσει να ωριμάζει η σκέψη για την αναβάθμιση και των 38 μαχητικών σε «οχιές του Αιγαίου».
Ταυτόχρονα, η μέχρι πρότινος σκέψη για μερική αναβάθμιση των F-16 block 30, κυρίως με την τοποθέτηση σύγχρονων ψηφιακών μέσων και ισχυρότερου ραντάρ, φαίνεται ότι εγκαταλείπεται. Αντίθετα προκρίνεται η πώληση των block 30, όπως και η πώληση των Mirage 2000-5, των παλαιότερων Mirage 2000 EGM και η προμήθεια επιπλέον Rafale και καινούριων Viper, κάτι που υποστηρίζει και ο ίδιος ο Νίκος Δένδιας.
Ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, μιλώντας στην εκπομπή ΑΡΕΝΑ στον ΑΝΤ1 και την Μαρία Αναστασοπούλου, επιβεβαίωσε για πρώτη φορά δημόσια τις πληροφορίες, λέγοντας μάλιστα ότι υπό σκέψη είναι η πώληση ακόμη και των Phantom F-4, τα οποία το 2000 είχαν υποστεί και πρόγραμμα εκσυγχρονισμού.
«Τα F-4 πρέπει να αποσυρθούν, και αν μπορέσουν να πωληθούν. Τα Mirage 2000-5 είναι ένα εξαιρετικά ικανό αεροπλάνο πρέπει να πουληθεί. Τα F-16 block 30 πρέπει να πωληθούν. Όλα τα υπόλοιπα αεροπλάνα πρέπει να τα φτάσουμε, τα F-16 σε επίπεδο VIPER. Πρέπει να ενισχύσουμε το στόλο των Rafale. Έχουμε 24, θα ήταν καλό να τα φτάσουμε σε 30. Και βεβαίως να πάρουμε F-35 αλλά ποια F-35; Τα F-35 4ης γενιάς. Δεν πετάνε ακόμη αυτά, δηλαδή, που θα έχουν λύσει όλες τις παιδικές ασθένειες των προηγούμενων» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
Ο Νίκος Δένδιας εξήγησε λεπτομερώς την ανάγκη ομογενοποίησης του αεροπορικού στόλου, όπως έγινε με τα Blackhawk που προμηθεύτηκε η Αεροπορία Στρατού και το Πολεμικό Ναυτικό.
Για το μεγάλο ερώτημα μέχρι πότε θα έχουν πωληθεί τα συνολικά 110 μαχητικά που βγάζει στο σφυρί η Ελλάδα ο Νίκος Δένδιας εξηγεί ότι αυτό «εξαρτάται από την εύρεση αγοραστή. Αλλά είναι F-16, τα παλιά F-16 block 30 τα οποία είναι εξαιρετικά καλά αεροπλάνα, τα Mirage 2000-5, επίσης εξαιρετικά καλά αεροπλάνα όσο διατηρούν μια σημαντική αξία πρέπει να πωληθούν. Δε λέω ότι θα βρούμε τα χρήματα που κόστιζαν αυτά τα αεροπλάνα έχει αναβαθμιστεί η αξία τους αλλά παραμένουν ικανά αεροπλάνα και πιστεύω ότι υπάρχουν δυνατότητες να τα πουλήσουμε».
Για να κάνει εν συνεχεία ειδική μνεία στα Phantom F-4 και την ομογενοποίηση του Στόλου, κάτι που θα δημιουργήσει οικονομίες κλίμακος. «Επίσης θα κάνουμε μια αναζήτηση για τα F-4 είναι δύσκολο, τα F-4 θεωρώ ότι εμείς τα έχουμε συντηρήσει εξαιρετικά, είναι αεροπλάνα του Βιετνάμ, εκείνης της περιόδου, εκεί ίσως θα ναι λίγο πιο δύσκολα. Αλλά είναι σημαντικό να ομογενοποιήσουμε τους τύπους όπως επίσης το ίδιο κάναμε και στα ελικόπτερα μας. Δημιουργούμε ένα βασικό τύπο ελικοπτέρου, το Blackhawk στο ναυτικό και στο στρατό και επίσης επειδή και τα Apache. Tώρα με συγχωρείτε που χρησιμοποιώ ονόματα διαφόρων τύπων, έχουν τον ίδιο κινητήρα θα έχουμε και εκεί μια χρήσιμη μάζα που θα μας επιτρέψουν μια οικονομική και εύκολη συντήρηση. Γιατί η συντήρηση όλων αυτών των συστημάτων είναι πάρα πολύ ακριβή. Εάν δεν έχεις λίγους τύπους και έχεις πάρα πολλούς να συντηρήσεις τα έξοδα για τον Έλληνα φορολογούμενο και για το Υπουργείο Άμυνας είναι πλέον εκτός δυνατότητας».
Μέχρι και πριν από λίγους μήνες η πρόθεση της ηγεσίας της ΠΑ ήταν η αναβάθμιση των «50» με τα απάρτια που προέκυπταν από την αναβάθμιση των block 52+ και 52+adv.
Ωστόσο, βάσει ενημέρωσης που έκανε αρμόδιο κλιμάκιο του υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ προς την Ελληνική Κυβέρνηση και στελέχη του ΓΕΑ, η διαφορά στην μερική αναβάθμιση των «50» σε 52+adv. εν σχέσει με την αναβάθμισή τους σε block 70 Viper ήταν πολύ μικρή κι εκ του αποτελέσματος ήταν ασύμφορη, αφού θα αρχίσουν να μην υποστηρίζονται σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά.
Στην σύσκεψη που έγινε υπό τον Αρχηγό ΓΕΑ Αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη, όλοι συμφώνησαν στην άποψη ότι είναι προς το συμφέρον της ΠΑ η απόκτηση ενός ομοιογενούς στόλου μαχητικών με έναν τύπο, που θα έχει τις ίδιες ανάγκες ενώ παράλληλα θα μπορούν να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακος.
Όμως, επειδή όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα των «52» προέβλεπε την αναβάθμιση για συνολικά 85 μαχητικά, που πλέον έχουν χαθεί τα 3 από αυτά, υπάρχει η σκέψη και μάλιστα είναι πολύ πιθανό να προταθεί από αμερικανικής πλευράς το ενδεχόμενο αγοράς και καινούριων Viper, ώστε να αντικατασταθούν οι απώλειες.
Σε ότι αφορά το εν εξελίξει πρόγραμμα αναβάθμισης των «52» σε «οχιές», μέχρι στιγμής έχουν παραδοθεί 17 αναβαθμισμένα μαχητικά κι ως το τέλος του χρόνου προβλέπεται να παραδοθούν ακόμη 17. Το χρονοδιάγραμμα αναφέρει ότι όλα τα «52άρια» θα έχουν παραδοθεί αναβαθμισμένα στις μοίρες της ΠΑ ως το 2027.
Ωστόσο, υπάρχουν φόβοι ότι ο στόχος για την παράδοση των επιπλέον 17 φέτος ενδεχομένως να μην επιτευχθεί. Ο λόγος είναι λόγω κύματος παραιτήσεων από την ΕΑΒ, όπου εκτελείται το πρόγραμμα. Γνώστες του αντικειμένου, τεχνικοί με μεγάλη εμπειρία, παραιτούνται και φεύγουν σε βιομηχανίες του εξωτερικού, με πολύ υψηλότερες απολαβές.
Κι ενώ η σκέψη είναι να αναβαθμιστούν τα «50άρια» και αυτά στην ΕΑΒ, αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα από το υπουργείο η αιμορραγία σε πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις και στο πρόγραμμα των «52».